• Adolescents’ critical, multimodal analysis of social media self-representation 

      Veum, Aslaug; Øidvin Burgess, Marthe; Mills, Kathy Ann (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      In a digital society, adolescents’ lives are heavily influenced by various multimodal texts published on social media platforms. Digital texts challenge conventional forms of literacy teaching while requiring new forms of ...
    • Essensielle brikker 

      Thorsnes, Tollef; Veum, Aslaug; Gjernes, Liv Mildrid (Others, 2014)
      I dette prosjektet undersøker jeg blant annet gallerirommet som handlingsramme. Til forskjell fra de fleste andre steder og rom, er galleriet nokså nøytralt i utgangspunktet. Hvert nytt kunstprosjekt fyller galleriet med ...
    • Fra skolestil til fagartikkel, Diskurser om skriving i videregående skole, 1885-2020 

      Elvestrand, Katrine Marie Østergaard (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven i norskdidaktikk handler om skriveopplæringen i norskfaget i videregående skole fra 1885-2020. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen Hvilke skrivediskurser kommer til uttrykk i læreplanene for ...
    • Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst 

      Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Kritisk tilnærming til tekst er et av områdene i de nye kjerneelementene i norskfaget. I denne artikkelen undersøker vi hvordan høypresterende elever på Vg3 forstår en historisk saktekst med antisemittisk innhold, og hvilke ...
    • Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar 

      Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ...
    • Kunsten i å gi rom for kritisk lesing 

      Bakås, Thea Karen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan innholdsreklame brukes som inngang til å styrke elevenes kritiske literacy?» I dag eksponeres elevene for enorme tekstmengde hver dag. Kritisk ...
    • Læreres oppfatning og arbeid med kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst 

      Johannessen, Henriette Borgen (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har hatt som mål å svare på problemstillingen: Hvordan forstår og jobber lærere som underviser i den videregående skole begrepet kritisk lesing og kjerneelementet «kritisk tilnærming til tekst»? ...
    • Who am I? How Newly Arrived Immigrant Students Construct Themselves Through Multimodal Texts 

      Veum, Aslaug; Siljan, Henriette Hogga; Maagerø, Eva (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      This article presents a study of how teenage immigrant students, newly arrived in Norway, constructed themselves discursively through a number of identity texts. Drawing on theories from New Literacy Studies, Critical ...